nfs-mw2013-942x2881

بزرگ و محبوب بودن یک شرکت،وابسته به عناوین محبوب آن است.ادامه دادن یک تایتل که میلیون ها نفر طرفدار دارد،کار ساده ای نیست که هر استدیو ای بتوان از پس آن کار بر آید.شاید به همین دلیل بود که EA به چندین شرکت اجازه ی ساخت این عنوان را داده است.سر گذشت سری بازی های ریسنگ و محبوب NFS همیشه عالی نبوده است،بلکه EA فراز و فرود های بسیاری را در این عنوان تجربه کرده است. Black Box،Criterion Games و … نام هایی هستند که برای طرفداران سری Burnout و NFS بسیار آشنا است.۲۰۰۵ سالی بود که یک تحول بزرگ در سری NFS ایجاد شد،و آن هم پرداختن قوی به داستان و محیط open-world و چند المان دیگر همانند مقابله شدن بسیار عالی با رقیبان اصلی داستان و از همه مهم تر پلیس!در واقع Black Box کارش را عالی انجام داده بود و باعث شده بود تا عنوانی با نام NFS Mostwanted بر سر زبان همگان بیافتد.بعد از عرضه ی چندین نسخه توسط Black Box و عدم موفقیت آن ها،(خصوصا در سال گذشته) ناگهان اعلام شد که EA قصد دارد ساخت Most Wanted جدیدی را به Criterion Games بسپارد.این شرکت که در ساخت سری عناوین Burnout نقش داشت،وظیفه ی ساخت یک NFS را (همانند گذشته که وظیفه ی ساخت Hot Pursuit به این استدیو داده شده بود)بر عهده گرفت.

Publisher: Electronic Arts
Developer: Firemonkeys
Platform: Windows, PS3/PS Move, PS Vita, X 360/Kinect, iOSAndroid, Wii U
Genre: Arcade Racing
Release date: October 30, 2012
Price: 6.99$

3

این عنوان ،همانطور که می دانید برای پلتفرم های PC،PS3،X360،PS Vita،Wii U،۳DS و علاوه بر آن برای Android/ios نیز عرضه شد.هدف ما در این مقاله پرداختن به نسخه ی اصلی نیست،بلکه قصد داریم این عنوان را نسبت به پلتفرم های آندروید و ios بسنجیم،و مطابق با ارزش آن به نقد آن بپردازیم.
به طور کلی ،این عنوان در هر پلتفرم یک فرق ویژه با سایرین داشته است.(در ویتا نیز با PS3 فرق هایی دارد،همچنین ۳DS)در ساخت این عنوان برای Android/ios ،استدیو Criterion Games نقش “ویژه ای” را بازی نکرده است.پس همان طور که حدس زده اید،این عنوان در این پلتفرم ها باید یک فرق ویژه با بقیه داشته باشد.(از هر لحاظ)ساخت این بازی یر روی اسمارتفون ها به استدیو Fire monkeys سپرده شد.این استدیو یکی از توسعه دهندگان عناوین اسمارتفون ها می باشد که در زیر سایه ی EA در حال پیشرفت چشمگیری می باشد.از جمله عناوینی که این شرکت ساخت آن ها بر روی اسمارتفون ها دخیل بوده است،عبارت است از: Dead Space و Mass Effect: Infiltrator و The Sims 3 و سری بازی های Real Racing …

گفته می شود این استدیو در Australia یکی از بزرگ ترین توسعه دهندگان گیم در این کشور محسوب می شود.حال یک سوال مطرح می شود:آیا طرفدار یک عنوان high-end racing بر روی Android/ios هستید؟
شرکت گیملافت با عنوان Asphalt هر ساله یک ریسینگی را تحویل ما می دهد که زمین تا آسمان با سری NFS تفاوت دارد.در واقع فرق بین این دو عنوان بسیار زیاد است،تا حدی که قابل مقایسه با هم نیستند و بهتر است با هم مقایسه نشوند،گرچه دو رقیب اصلی هم هستند.
Asphalt 7 نیز چندی پیش عرضه شد که از هر لحاظ نسبت به سری قبلی خود پیشرفت کرده بود،اما باز هم جای کار در آن دیده می شد.محدودیت ها نمی گذاشتند تا این گونه تایتل (بازی) های گیملافت،آن طور که انتظار می رفت،خود را نشان دهند.حال باید دید که Most Wanted در چه سطحی قرار دارد و آیا آنقدر که از آن انتظار می رود،تجربه ی خوبی برای ما بوده است؟$۶٫۹۹ .از همین جا شروع می کنیم!این قیمت در حالی است که علاوه بر پرداختن آن،اجازه ی دانلود دیتای بازی به شما داده می شود.در طی ۴-۳ سال اخیر ،مناسب ترین و رایج ترین نحوه ی عرضه ی شرکت های مختلف (برای اسمارتفون ها)این چنین بوده است. $۶٫۹۹ را بپردازید،دیتای بازی را دانلود کنید و از تجربه ی آن لذت ببرید.فعلا از مقایسه ی این قیمت پرهیز می کنیم،به سمت حجم بازی که می رویم،می بینیم که باز هم محدودیت هایی نمی گذارد که سطح کیفی بالا تر از این باشد.۵۰۰-۶۰۰ مگ را به عنوان دیتای یک بازی دانلود می کنید،که بعد از اعمال تغییرات لازم،حجم آن به ۱ تا ۲ گیگ خواهد رسید.ذهنیت ما از یک عنوان با این حجم چیست؟مشخص است:نداشتن بسیاری از المان ها و موارد مورد اهمیت عناوین کنسول های خانگی و PC .اگر این دید را عوض کنیم،یعنی این بازی را نسبت به همین پلتفرم بسنجیم،قیمت و حجم آن منصفانه تر است.البته افزایش قیمت و سایر موارد،برای داشتن کیفیت بهتر فقط در دو حالت امکان پذیر خواهد بود.یا این اکه عناوین ساخته شده انحصاری شوند،یا این که تعداد گوشی هایی که قادرند این عنوان یا امثال این را اجرا کنند،به حداقل برسد.(برای مثال همه ی گوشی های ۴ هسته ای با RAM 2GBو یا اسمارتفون هایی که از پردازنده های نسل جدید استفاده می کنند و بازدهی بیشتری نسبت به پردازنده های ۴ هسته ای دارند و…).سخنان ما بیان کننده ی این نیست که Fire monkeys/EA در ساخت این بازی کم کاری داشته اند،بلکه تلاش خود را تا حد امکان انجام داده اند و محصول استانداردی را به ما تحویل داده اند که در حالت کلی و کمی سخت گیرانه باز هم می تواند روی آن کار شود.همچنین جالب است بدانید نسحه ی ویتا این بازی را می توانید با قیمت $ ۳۹٫۹۹ از GameStop خریداری کنید،البته باید بدانیم که این عنوان در این کنسول دستی،متناسب با قیمتش کیفیت قابل قبولی را ارائه نمی دهد و در واقع مسئولان Criterion آن چیزی را که بیان کرده بودند،در این عنوان بر روی این پلتفرم عملی نساختند.(حتی اگر تجربه اش هم نکنید و تریلر ها و اسکرین شات های این عنوان را نگاه کنید،به اسمارتفون ها امید وار می شوید!)


ریسینگ با طمع جی سنسور و تاچ اسکرین!
دیگر تکراری شده است!تقریبا می توان گفت بعد از Asphalt5 از سوی گیملافت، کنترل عناوین ریسینگ به دو استاندارد تبدیل شد که در یکی از جی سنسور گوشی (شتاب سنج موبایل)استفاده می شود و با تکان دادن اسمارتفون خود(چپ و راست کردن)می توانید خودروی خود را کنترل کنید که در این حال برای ترمز کردن باید گوشه سمت چپ را لمس کنید و دیگری هم استفاده از صفحه ی لمسی موبایلتان است،که در این صورت با لمس کردن یک فرمان می توانید به کنترل بپردازید.ممکن است در پیچ های تند با مشکل مواجه شوید،زیرا یکی از المان های عناوین تا به امروز داشتن جاده های پر پیچ و خم بوده است،که اگر بدون ترمز گرفتن بخواهید از آن ها عبور کنید(معمولا)با مشکل مواجه می شود.طبیعتا در کنسول های خانگی و PC به دلیل وجود دکمه ای مجزا برای کنترلر شما،با این مشکل به ندرت برخورد می کنید،اما از آن جا که در اسمارتفون ها دو دست شما(معمولا)در دوسمت خودروی شما قرار دارد و به کنترل کردن خودرو پرداخته می شود،استفاده از ترمز کمی سخت تر می شود.البته در طول مسیر کمتر به این مشکل بر خورد می کنید،وصرفا مشکل بزرگی برای شما نخواهد بود.به هر حال با تریلر هایی که ما از Real Racing3 دیدیم،”به نظر می رسد”که این عنوان یک سر و گردن از لحاظ گیم پلی و کنترل اتومبیل از سایر عناوین ریسینگ اسمارتفون ها جلو تر باشد.و البته باید بدانیم در ساخت RR3 نیز Fire monkeys/EA نیز نقش دارند!(عجب حکایتی است این EA !!)همچنین باید بدانیم RR3 همان عنوانی بود که در شب معرفی آیفون ۵ ،در کنفرانس خبری اختصاصی اپل به عنوان یک بازی سنگین برای این محصول و…(ios) معرفی شد.البته این عنوان برای اندروید نیز عرضه خواهد شد.جالب است بدانید بسیاری ها معتقد بودند که این بازی باید شیوه های جدیدی از کنترل را در خود می گنجاد.شاید تا حدودی این مطلب درست باشد،اما پرداختن ظاهری به کنترل چندان به روند کنترل بازی کمک نمی کند.برای مثال افزودن یک فرمان مجزا برای کنترل(همانند سری RR و…)چندان تأثیری در کنترلر روند بازی نخواهد داشت.اما به هر حال دو نوع کنترل با نام هایTilt to steer و Touch and swipe to steer در تنظیمات بازی وجود دارد که شما با توجه به این که کدام یک برای شما راحت تر است،می توانید آن ر انتخاب کنید.همچنین در این عنوان،مانند سایر عناوین ریسینگ اسمارتفون ها،سرعت شما به طور automatic کنترل می شود.آیا این موضوع هم نیاز به انتقاد دارد؟شاید بله،چون در بسیاری از موارد شما نیاز به تغییر سرعت دارید،و در بسیاری از موارد هم خیر.اما اگر قرار بود این کار توسط خود شما صورت گیر،باید دسته ای مخصوص برای عناوین ریسینگ روی اسمارتفون ها شکل می گرفت،یا همان طور که گفتیم،شیوه ی جدیدی در زمینه ی کنترل بازی ابداء می شد!.باز هم تأکید می کنم:بیش از نیمی از روند گیمپلی یک ریسینگ،نحوه ی پرداختن آن به کنترل است.

محدودیت ادامه دارد!پیش به سوی multiplayer!
به نظر می رسد شما هم در سری های NFS به خصوص MW سال ۲۰۰۵ ،گشت و گزار در محیطی open-World را و همچنین سر و کله زدن با پلیس های سخت گیر را دوست داشته اید.شاید اصلا یکی از المان هایی که باعث شد ما MW سال ۲۰۰۵ را دوست داشته باشیم،همین فرار کردن ها از دست پلیس های اعصاب خرد کن بوده باشد.البته بر کسی پوشیده نیست که این المان در آن سال،به بهترین شکل ممکن پرداخته شده بود،و یکی از مواردی بود که در طی مراحل اصلی باید به آن پرداخته می شد،تا بتوانید با رقیب خود به رقابت بپردازید.(منظور از رقیبان،همان لیست سیاه دوست داشتنی خودمان است!)در نسخه ی اصلی این عنوان نیز open-world بودن بازی را بیش از حد احساس می کنید!اما متأسفانه همچین محیطی برای سر و کله زدن با پلیسان یا گشت و گزار در نسخه ی ios/Android دیده نمی شود.اگر این المان به بازی اضافه می شد و به طور دقیقی(همانند سال ۲۰۰۵)به آن پرداخته می شد،به طرز چشمگیری جذابیت بازی افزایش پیدا می کرد.به هر حال،با وجود این عیب هم بازی آنقدر نکات مثبت و خوبی دارد که بتواند با رقیبان خود مقایسه شود،اما باید این نکته را یک عیب بزرگ بدانیم،چون اگر به ریشه ی NFS برگردیم و به رشد محبوبیت آن نگاه کنیم،open-world شدن بازی را یکی از عوامل مهم در محبوبیت این فرانچایز خواهیم دریافت.

به خصوص در MW/UG که یک اتفاق بزرگ و تأثیر گزار در این عنوان بود،با توجه به این که به طور بسیار سنجیده به آن پرداخته شده بود،(به خصوص در MW با افزوده شدن پلیس ها)توانست هواداران بسیاری را پیدا کند.البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که حجم بازی آنقدر زیاد نیست که دربر گیرنده ی محیطی open-world با تخریب پذیری و فزیک عالی در باشد.پس به احتمال زیاد شما هم دوست داشتید یک NFS محیط باز در گوشی خود،همیشه و همه جا همراه خود داشتید!فعلا که این امکان وجود ندارد،بد نیست که بعد از اتمام بازی ،صرفا از گوشی خود برای SMS/Call… استفاده نکنیم!بله درست است، multiplayer. اگر بخواهید از این بخش نیز تجربه ای داشته باشد و بعد از اتمام بازی،به دنبال یک عنوان ریسینگ دیگر نروید،ابتدا باید Origin ID داشته باشید. دوستان شما نیز باید Origin ID داشته باشند تا بتوانید با آنها به رقابت بپردازید.شما همچنین می توانید ranking و race against یک دیگر را مشاهده کنید،تا به درجه و مقام همدیگر،پی ببرید.از Autolog زمانی می تونید استفاده کنید،که بخواهید با کاربران سایر platform ها به رقابت بپردازید. برای تجربه ی این بخش،سعی کنید تا از نسخه ی اصلی استفاده کنید.

جزئیات خوب،فریم ریت چطور؟!

ما یک عنوان ریسینگ را با سرعت و فریم ریت بالای آن می شناسیم،و در صورتی که فریم ریت آن پایین باشد،تا حد زیادی از جذابیت آن کاسته می شود.بر اساس بررسی های انجام شده از کاربران Google Play که از دیوایس های Tegra3 (انویدیا)استفاده کرده اند برای اجرای این بازی،گفته شده که فریم ریت بازی ،به دلخواه آنان نبوده.هر چند ما تا وقتی که این بازی را روی این دیوایس تجربه نکنیم،نمی توانیم این موضوع را تأیید یا تکذیب کنیم.اما این بحث در بسیاری از سایت های معتبر آندروید،مثل Droid Gamers,Android Police و حتی به GSMARENA و… کشیده شده است.بسیاری ها (کاربران یک سایت معتبر) بر این عقیده اند که تعداد دیوایس های ارائه شده با پردازنده ی تگرا۳ بسیار کمتر از سایرین هست،به همین دلیل شرکت های سازنده ای مثل EA,Gameloft چندان در optimise خوب عمل نکرده اند.گرچه زیاد شدن تنوع پردازنده ها از سوی شرکت های سازنده ی مختلف،تا حد زیادی هم باعث می شود که optimise کردن بازی های مختلف با سطح بالا برای همه ی دیوایس ها کار سخت و پر هزینه ای باشد که اگر درست به آن پرداخته نشود،یا شرکت سازنده توانایی این کار را نداشته باشد،نتیجه اش،همین افت فریم در بعضی دیوایس ها خواهد بود.البته به هیچ وجه نمی توان گفت که تگرا۳ یا امثال آن ،پردازنده های ضعیفی هستند،بلکه استفاده از آن ها و بهینه سازی عناوین،نیازمند وقت و هزینه ای بیشتر از حال حاضر می باشد.

به طور کلی منظور ما این است که اگر دیوایس شما ،اسمارتفونی قدرتمند است که از پردازنده های چهارهسته ای کوالکام S4 و یا … استفاده می کند،می تواند تأثیر زیادی در فریم ریت این عنوان و به دنبال آن جذابیت بازی داشته باشد.همچنین پردازنده ی گرافیکی موبایلتان نیز می تواند بخش عظیمی از مواردی را شامل شود(در کنار RAM)که در سریع و روان اجرا شدن بازی نقش داشته باشد.(Mali400,Aderno 320,… به صورت چهار هسته ای و یا دوهسته ای و…)
تقریبا بسیاری از افرادی که در سایت های معتبر این عنوان را نقد کرده اند،بیان کرده اند که این عنوان روی تبلت Nexus 7 ،از لحاظ روان اجرا شدن کمی مشکل داشته اند و در واقع framerate مناسبی نداشته اند.(به گفته ی Android Central)
حتی منتقد GSMARENA (با نام کاربری Prasad،البته بنده کلا با نظر های ایشون در طی نقد های متولی زیاد موافق نیستم و سعی می کنم که این سری نقد ها از عناوین موبایل را زیاد شبیه این نویسنده ننویسم!.بهش نگین یه وقت!)بر اساس گفته ی ایشان، framerat بازی چندان روان نبوده.البته او این بازی را روی Galaxy Note 10.1 تست کرده که به گفته اش نسبت به Asphalt7 ،فریمریت پایین تری داشته است.به طور کلی،این که شما کدام دیوایس را در اختیار دارید،بسیار موثر است در اجرای بازی.(البته حرف او مورد انتقاد کاربران نیز قرار گرفت !)تا این جای بحث،صحبت از اندروید بود.متأسفانه چون ما iOS version این بازی را تجربه نکرده ایم،حرفی برای گفتن هم درباره ی آن نداریم!

Lamborghini, BMW, Audis, McLaren, Aston Martin, Mercede, Porsche, Chevrolet, Ford, Jaguar, Nissan Bentley,Mitsubishi و … نام های بزرگ،متنوع،و آشنایی برای شما هستند. Hummer, Land Rover, Lotus را نیز به این لیست بلند ودرخشان اضافه کنید.(۳۵ تا همش!)باز هم به یک نکته ی مثبت بر می خوریم،و آن هم تعداد خودرو هایی است که در طی بازی شما آن ها را تجربه خواهید کرد.نحوه ی کنترل کردن این خودرو ها،اصلا قابل مقایسه با سری بازی های Asphalt نیست و کلا نمی تواند با آن مقایسه شود(فرق های بسیاری با هم دارند).چه Most Wanted و چه Asphalt7 در طراحی ماشین ها،سعی خود را کرده اند تا بیشترین کیفیت را ارائه دهند،و ما کار آنان را تقدیر نیز می کنیم.در MW به مانند گذشته (بر روی همین پلتفرم) کنترل و نحوه ی حرکت ،برخورد ،انیمیشن،تخریب پذیری،سرعت گرفتن و… تا حد زیادی شبیه به گذشته است،و انگار که ریشه ی این بازی همان گونه است، که بهینه سازی زیادی روی آن انجام شده و باعث شده این عنوان،با عناوینی مثل NFS HP قابل مقایسه نباشد.جلوه های بصری بسیار پیشرفت کرده اند و در سطح عالی قرار دارند.جزئیات خودرو ها قابل مقایسه با سری های قبلی نیست،به طوری که منعکس کردن نور ها و محیط اطراف هم بر روی بدنه ی آن ها دیده می شود که بسیار زیباست. Damage یا همان خسارت های وارد شده بر ماشین ها،عالی هستند.به طوری که می توان گفت ما تا الان تخریب پذیری خودرو ها را در یک عنوان Android/ios این چنین ندیده بودیم.به طور کلی گرافیک،فیزیک،انیمیشن ها و تکسچر ها پیشرفت فوق العاده ای نسبت به نسخه های پیشین داشته است.

10

توجه:این تصویر مربوط به اسمارتفون Galaxy S3 می باشد

آب های روی جاده،محیط اطراف،طراحی ماشین های پلیس و جزئیات آن همه و همه عالی هستند و در سطح خوبی قرار دارند.اگر کمی سخت گیر تر به گرافیک بازی نگاه کنیم،می توانیم بگوییم که تکسچرهای جاده می توانست کمی بهبود یابد،اما به هر حال این بازی دارد یک استاندارد جدیدی را عرضه می کند که هر دیوایسی هم قادر به اجرای آن با فریم ریت بالا نیست.با استفاده از nitro ،محیط اطراف به طور زیبایی تار می شود که خودش یکی از افکت های زیبای گرافیکی این عنوان محسوب می شود. Trafficهای بازی هم به اندازه هستند،البته اگر بی توجه نباشید!به عنوان یک انتقاد می توانم بگویم که تعداد و تنوع جاده ها کم است.شاید اگر حجم بازی بیشتر بود،می توانستیم عنوانی را تجربه کنیم که محیطی open-world در اختیار ما قرار داده و مرحله ها و جاده های متنوع تری در آن دیده می شد.این عنوان حد خودش را در مقیاس حجمش به ما نشان داد و به سختی می توان گفت که در بخش گرافیک آن کم کاری شده است.به مانند گذشته،همان طور که در title های EA تا الان دیده ایم،پرداختن به آهنگ های متن و track ها همگی در حین رانندگی زیبا هستند و تجربه ی شما را کامل تر می کند.به جرئت می توان گفت که بخش صدا گزاری متن و خود بازی به طور عالی کار شده است و نزدیک به شده است به یک console gaming .البته نه console خانگی که فقط ۴۰-۵۰ اینچ (تازه کمه کمش!!)فقط صرف نمایش دادن یک عنوان با رزولوشن به مراتب بالا روی TV/Smart TV ،آن هم با سیستم صوتی و هزارن چیز دیگر می شود(!!)بلکه بسیار شبیه به آن شده. Effectهای صوتی هم در نوع خود حرف هایی برای گفتن دارند.صدای موتور vehicle ها ،همگی پر نفس و بلند دمیده می شوند.

هدف کلی از تجربه MW

بار ها و بار ها گفته شده که انتظار ما چقدر در لذت بردن ما از یک عنوان نقش دارد.این که محیط بازی باز است یا بسته و یا این که تعداد و تنوع جاده ها و اتومبیل ها کم است یا زیاد ،همگی را می توان نادیده گرفت.هدف کلی ما از تجربه ی این عنوان آن است که نسبت به پولی که می پردازیم،از این عنوان لذت ببریم.از آن جایی که ضعف ها و قوت های بسیاری را بیان کردیم،می رسیم به گیم پلی و سوال های زیای پیرامون آن مطرح می شود،که به برخی از آن ها پاسخ می دهیم.آیا تجربه ی این عنوان،حس واقعی یک ریسینگ درجه یک را به ما منتقل می کند؟بله،البته پاسخ ما وقتی مثبت است که این عنوان را نسبت به همین پلتفرم بسنجیم.هر چند با وجود نسخه ی اصلی،ذهن ما خود به خود به سوی نسخه ی اصلی می رود و دوست داریم تا آن را با نسخه ی اصلی مقایسه کنیم.

نسخه ی اصلی این عنوان حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت،به طوری که بسیاری می گفتند با توجه به سابقه ی Criterion ،اینکه نسخه ی اصلی این عنوان به سوی سری عنوان های Burnout رفته است، چیزی طبیعی بوده،و آن را ستایش کردند.اما بسیاری هم معتقد بودند که NFS MW یک نام بزرگی دارد که باید آن را “Most Wanted” واقعی تعریف کنیم تا معنی بدهد. در غیر این صورت ،فقط نامی از “بیشترین تحت تعقیب”برده شده که ریشه ای در اعماق اقیانوس سری بازی های NFS نداشته.از این که بگذریم،آنچیزی که MW سال ۲۰۰۵ را MW کرد،داستان زیبای آن بود.پس از طرفی وقتی یک MW دیگر (که سازنده اش گرچه تغییر کرده است)در سال ۲۰۱۲ منتشر می شود ،بدون شک یکی از انتظارات طرفداران این سری از این فرانچایز،ادامه دادن داستان اصلی(نسخه ی قبل)خواهد بود.(البته به همین علت بسیاری ها این عنوان را مورد نقد قرار دادند و گفتند که وقتی ریشه ی قدرتمند این بازی،داستان آن بوده،پس چرا Criterion داستان سری ۲۰۰۵ را ادامه نداده؟)اما در این میان ،محدودیت های Android/ios و قیمت بازی،واقعا تا چه حدی از جذابیت آن کاسته است؟اصلا آیا این دو موارد در جذابیت بازی تأثیر زیادی داشته است؟در این عنوان یک map وجود دارد،که با توجه به آن می توانید به event های مختلف دسترسی پیدا داشته باشد.Customization خودرو ها در این عنوان یک عیب دارد.منظورم این نیست که کم و کاستی در آن دیده می شود و درست به آن پرداخته نشده و…نه!بلکه جالب است بدانید یک تصمیمی شرکت سازنده پیرامون این نسخه گرفته که بسیار تأمل بر انگیز است. Customization ها فقط و فقط مربوط به یک race می شود.یعنی بعد از به اتمام رساندن یک race ،هر تغییری که در ماشین خود انجام داده اید،دیگر وجود نخواهد داشت.

اگر در یک مسابقه پیروز نشوید،(مسابقه را به اتمام برسانید،ولی مفام مورد نظر را کسب نکنید)و بخواهید که این race را restart (دوباره بروید)دوباره باید به Customization بپردازید،و از آن بد تر برای این کار باید دوباره مبلغی را بپردازید!از این نکته ی منفی نمی شود گذشت،گرچه اگر قبل از به پایان رسیدن یک race ،اقدام به دوباره رفتن آن کنید،این اتفاق برای شما نخواهد افتاد(به همین راحتی!). Customization را در سری بازی های NFS همه ی ما دوست داریم.اما نه به این شکل.هر چند آنقدر هم در شخصی سازی خودرو شما نقش ویژه ای ایفا نخواهد شد.اما با این محدودیت،این تغییرات شامل چه چیز هایی می شود.به طور کلی ۳ چیز. Body قوی تر،tire های بهتر،engine های قوی و سریع تر و از همه مهمتر nitro boost هایی که مدت استفاده از آن افزایش می یابد.طبیعتا این دو موارد آخر ذکر شده در رتبه ی شما نقش اساسی را ایفا می کند.در پایان هر مسایقه همه ی تغییرات ذکر شده ی بالا از بین می رود(به غیر از paint بدنه).و اما تنوع race ها!

خب دیگر همه ی ما می دانیم که این عنوان،به مانند نسخه ی های اصلی و پیشین،در بخش مسابقات سعی دارد تا تنوع ایجاد کند،تا کمی از کلیشه ای شدن گیمپلی و بی هدف بودن مسابقات جلو گیری کند.اگر صرفا بخواهیم ۱-۲ ساعت فقط به مسابقات مختلف بپردازیم،شاید جذابیت چندانی این عنوان یا امثال این ها برای ما نداشته باشد،مگر این که ما طرفدار عناوین و سبک ریسینگ باشیم. به هر حال،باید گفت عیبی در مسابقات دیده نمی شود.یک نوع از مسابقات (همانند گذشته)این است که شما به عنوان نفر اول برنده شوید.و دیگری هم Checkpoint ها هستند که در طی زمان مشخص باید تعداد زیادی از آنان را پیمود.در یک نوع دیگر از مسابقات هم باید در زمان مشخص،یک مسیر را به پایان برسانید.همچنین نوعی دیگر نیز وجود دارد که باید در آن متوسط سرعت شما از یک مقدار مشخص بیشتر باشد.این مسابقه ها فقط شامل گفته های بالا نمی شود،بلکه در طی تجربه ی این بازی،می توانید از این مسابقات بیشتر آگاهی پیدا کنید.

MW-2

اما یکی المان های افزایش جذابیت گیمپلی یک عنوان ریسینگ، تنوع جاده ها و ماشین ها می باشد،که می توانست بیشتر باشد.در اواخر بازی،به احتمال زیاد مسیر های طی شده و شاید یک سری موارد دیگر برای شما تکراری به نظر برسد،اما به طور کلی این بازی یک گیم پلی و گرافیک به مراتب قوی تر از رقیب های خود دارد که با این محدودیت ها،توانسته بود کنار بیاید.اما خبر خوشحال کننده ی دیگری نیز برای EA و… وجود دارد و آن هم این موضوع است که دیگر این نحوه ی عرضه و این محدودیت ها تغییر خواهد کرد،به طوری که قبلا نمی توانستیم فایل های بیشتر از ۵۰MB را در Play Store آپلود کنیم اما هم اکنون این مقدار به ۴GB رسیده است و دیگر نیازی به استفاده از این روش برای دریافت این گونه بازی ها نیست.باید دید که شرکت های بازی ساز از این امتیاز به چه نحوی استفاده خواهند کرد.

18

آپدیت: تصاویر اختصاصی از بازی اضافه شد که در بالا مشاهده می کنید.

شاید این عنوان همان بازی ای باشد که باعث شود اعتماد EA به استدیو Fire monkeys بیشتر شود. نه تنها این بازی، بلکه RR3 شاید عنوانی باشد که به سختی بتوانیم به آن بگوییم یک عنوان صرفا موبایلی. این شروعی بود که ما از Firemonkeys در عنوانی با نامی بزرگ، یعنی NFS، دیدیم. و هنوز مانده است همکاری های این شرکت در زمینه ی ساخت عناوین موبایل. به طور کلی بخواهم بگویم،MW ios/Android برای من بسیار هیجان انگیز بود و هیجان انگیز تر از آن،این بود که چگونه چنین استدیو ای با وجود محدودیت ها، توانسته است به این کیفیت دست یابد. به احتمال خیلی زیاد در MWC امسال ما شاهد معرفی محصولات قدرتمندی خواهیم بود که از پردازنده های قدرتمندی مانند تگرا۴،کوالکام اسنپدراگون ۸۰۰ و… استفاده خواهند کرد.اگر قرار باشد که عنوان های جدید شرکت گیملافت،EA و… بر اساس این پردازنده ها optimise شود، طبیعتا بسیاری از این محدودیت ها شکسته خواهد شد و تنها چیزی که باقی می ماند،این است که شما برای دریافت یک عنوان ریسینگ فوق العاده،چیزی فرا تر از $۶٫۹۹ بپردازید و نحوه ی عرضه عناوین موبایل عوض شود. علاوه بر این باید بدانیم که با رشد بسیار سریع این دو سیستم عامل گوگل و اپل (چه از لحاظ سود اوری کلان،و چه از لحاظ رشد سخت افزاری و نرم افزاری دیوایس های ارائه شده با آن) حتی اگر قرار باشد در سال ۲۰۱۳ ما شاهد عرضه ی کنسول های خانگی Next-Gen باشیم،باز هم این دو پلتفرم برای EA وسایر شرکت ها آنقدر مورد اهمیت قرار خواهد گرفت که یک NFS و یا … مجزا با کیفیتی ایده آل را برای آن ها عرضه کنند.

نمرات :
گرافیک:۹٫۵/۱۰
گیم پلی:۸٫۵/۱۰
صدا گذاری:۸/۱۰
جذابیت:۸/۱۰

نمره ی کلی:۸٫۵/۱۰

نکات مثبت:گرافیک عالی و جزئیات بالا،تنوع خودرو ها،تخریب پذیری خوب،فیزیک بازی نسبت به بقیه عناوین ریسینگ بسیار بهتر است،صداگزاری و بخش چند نفره لذت بخش،پیشرفت فوق العاده نسبت به نسخه های پیشین.

نکات منفی:تنوع جاده ها کم است،فریم ریت بازی،بخش Customization (!)،control بازی می توانست متنوع تر و وسیع تر باشد.